Tuesday, April 5, 2011

budak saikologi

assalamualaikum . toot tooot . hyee emy d cne. hawayu bloggers ? pada yg baru terjah belog saya yg kusam dan ceria ni SELAMAT DATANNGG :) mari jadi kawannn, wan, wan.

okay. ESOK hari rabu. saya harap dapat tgk wayang tp. saya sibuk jd suri rumah. ceh! takda maknanya! (: okay. hari ni 5.april. ada apa hari ni? hah! hari ni adalah hari pertama selepas permohonan UPU ditutup. tahniah! haha :D skg masa tuk kita berdoa n tawakal. mmg bukan masa tuk UPDATE BORANG TU. sbb mmg takdapt pnya! hee :) okay . seriously, IMY tohpuann. alaa, rindunya , maw bangun pagi nampak sgt tak bangun pagi, maw pegi skolah-driving, aww. so sweet u know. okay, saya tahu saya masih dlm mood budak skolah. geli? saya pon. petang2 macam ni kalau tak update blog , mmg x cool lar. walaupun xda sgt cerita , tp update ja. haha:D okayy.

aku sbnrnya sudah bosan jadi penganggur ni. bila laa akan berakhir? oh ya. kondisyen my mom skg ney, Alhamdulillah, getting well . Mmg terasa woh, bila mama kena suh rest. aku kena buat semua kerja. sangat perit pedih . fuhh. so, apa yg aku dpt? look, aku just realized kepayahan my mom bersihkkan rumah yg takbesar manapon. haha :D aku ka yg rasa payah atau mmg payah? curious. btw, aku jujur. aku taksuka mengemas. bosan. tak best langsung. tpi, aku ada sorang cuzzy ni nama dia Izzah (budak saikologi) , dia suka ngemas. dia taksenang duduk kalau dia x ngemas? wth? kan bagus kalau dia duk rumah aku, jom? =.=

pastu, masa hari tu dia jenguk my mom. u know, dia share pengalaman dia jadi dak saikologi di Universiti Malaysia Sabah. Perghh, wa ckp luu, dia ni mmg konpiden jak bercakap. kau pun macam "WAH" ! haha :D okay, aku ada belajar 2 kaedah menghadapi orang yg depress - lebih kurg mcm mymom yg emosi skg ni sbb takut kami dua beradik akan berjauhan ng dia nanti.

1) kaedah bestalt - aku tak pasti klau aku salah eja. haha:D kaedah ni kalau taksilap kena guna cara 'empty chair' atau dlm bahasa BM nya adalah 'kerusi kosong'. oke. aku tahu sangat buruk bunyinya . =p okay, kaedah ni mcm ni. first , let's say my mum is the patient. okay. dorang akan sedia dua kerusi. time ni konon2 nya aku dah futher study. so, dorang akan let my mum duduk dekat one chair tu, and satu lg chair yg opposite my mum dibiarkan kosong. dorang akan relakskan my mum smpi mcm terawang-awang. (ceh!haha) n then dorg akan suh my mum luahkan apa yg dia maw ckp kat me if i ada dpn dia time tu. so, biasanya kaedag mmg menjadi oke. 

2) kaedah realiti - aku lupa lar kaedah ni. haha.

btw, secara konklusinya, treatment saikologi ni mcm ni . kalau orang menangis, kamu jgn bgi dia tissue or saputangan tuk dorang lap airmata tu. plizz don't. seolah2 kamu menyekat kesedihan tu dari terus hilang. jadi? skrg dah tau kan? so, if kawan kamu sedih n menangis, jangan ckp gini 'janganlah nangis!'- mmg salah! biarkan dia menangis , biarkan dia lepaskan semua rasa yang membuku. cehh. haha :D n paling peting okay! jgn bagi tissue. faham? hehe :D 

kata2 dr cuzzy aku yg paling suka :: "jangan risau dengan perkara yg belum terjadi" 

kan ? btul kan? buat pa kita maw risau ng perkara belum terjadi? sepatutnya kita menghargai waktu2 yg tersisa dgn baik n simpan risau tu tuk msa yg perlu kita risau! best kan amik kos psycology ni? =p


No comments:

Post a Comment